Barneleiren 1996

British flag

Norges Blindeforbunds barneleir ble arrangert i tidsrommet 23. til 29. juni 1996 på Hurdalsenteret i Akershus. Leiren er for synshemmede barn mellom 7 og 13 år. Der skjedde det veldig mye rart, og her kommer noen av bildene derfra. (Jeg var leder, altså!)

For meg startet Barneleiren på Fornebu. Jeg tok nemlig flyet til Røros for å hente Jon Kristian. Den turen gikk helt greit, i motsetning til turen etter leiren... Tilbake på Fornebu møtte jeg Terje og et par andre deltagere og vi kjørte bil opp til Hurdalsenteret. De andre hadde allerede reist med bussen litt i forveien.

Bilde av Ranveig og Tom Joel Nede ved stranden var det en fin gressplen som vi brukte til mye rart. Her sitter Ranveig og prater med Tom Joel.

Første kvelden var det jo sankthansaften og det kan jo ikke gå ubemerket på en barneleir! Etter en presentasjonsrunde fikk vi igang et bål nede ved stranden og grillet og sang.

Mandag morgen hadde jeg og Terje barneleir-oppvekkings-radio på callinganlegget. Christine og Kari Janne trodde Ågot skulle være med på den, så de hadde stått utenfor rommet hennes og ventet. De ville nemlig også være med!

Bilde av Etter kanoturen Etter at vi var ute i kanoene, var Ågot sjeleglad for å finne tilbake til stranden vår og viser her stolt frem et eksemplar av steinene der! Til venstre er Christine, Ågot i midten og Kari Janne til høyre.

Etter frokost var det duket for diverse uteaktiviteter. Noen deltagere fikk stå på vannski, noen holdt på med litt ridning, mens andre igjen var ute i kano på Hurdalsjøen. Været var aldeles nydelig denne dagen, så lunsjen ble tilbrakt ved stranden den også.

Så kom det gruppesamlinger. Sammen med Geir Ove ledet jeg leiravisgruppa. Leiravisgruppa hadde til oppgave å gjøre masse lydopptak gjennom hele leiren som etterpå ble redigert til en barneleiravis på lydkassett. Derfor sprang vi rundt med opptaksutstyr og mikrofon støtt og stadig.

Bilde av Jon Kristian og David i Western-byen Jon Kristian og David går her nedover hovedgata i Western byen i Tusenfryd. Jon Kristian var rett og slett overlykkelig!

Tirsdag begynte med at Christine og Kari Janne insisterte på å være med på Radio Hurdal som den nå ble hetende...

Bilde av Lunsjtid på Tusenfryd Etter haugevis med is og berg-og-dalbane turer, var det mange som fremdeles klarte å sluke en lunsj!

Frokosten ble fortært slik frokoster blir på Hurdal og deretter var det inn i bussen og ned til Tusenfryd. Noen deltagere synes visst det var artig å prøve å få visse ledere til å kaste opp, men det gikk ikke. Vi var også og besøkte vikinglandsbyen.

Om kvelden ble Hurdal Grand Prix arrangert. Her fremførte mange av deltagerne diverse sanger, danser og pianospilling.

Bilde av Ivar knipser og knipser Kodak må ha tjent mange penger på Ivar gjennom tidende!

Leirolympiaden kom på onsdag etter Radio Hurradal og frokosten. Her ble deltagerne delt i grupper og måtte gå en løype rundt Hurdalsenteret med mange forskjellige poster. Her var det oppgaver som å gjette seg frem til krydder, dikte, følge et tau uten å se osv. Den kanskje mest populære posten var der man skulle prøve å treffe Terje med våte svamper!

Ettermiddagen ble tilbrakt på Knaisætra på andre siden av Hurdalsjøen. Der fikk vi hilse på mange dyr, alt ifra kaniner til kuer og en bukk.

Bilde av Karoline og Kjartan Vel, disse to påstod hardnakket at selv om de hadde samme etternavn, var de ikke i slekt.

Nok en Radio Hurrrradal sending startet neste dag. Noen hadde visst begynt å bli en smule lei, spesielt når Terje spilte sitt siste skrik som var den mest bråkete og grusomste sangen kan kunne oppdrive...

Bilde av Kari Janne Kari Janne vil visst gjerne at Geir Ove skal kjøpe henne et glass brus...

Utflukt til Oslo stod det på programmet denne dagen. Gruppen jeg var med insisterte på å kjøpe noen vannpistoler til vannkrigen senere på leiren. Derfor var vi blant annet innom Sten og Strøm. Besøk i Ultramix-studio og Norsk Lyd- og Blindeskriftsbibliotek (NLB) var også ganske populært.

Bilde av Spøkelsestimen Ågot sitter og leser spøkelseshistorier, noe som var umåtelig populært.

Om kvelden hadde vi spøkelsestime nede ved Hurdalsjøen. Noen ledere synes det var kjempeartig å dra ut på sjøen og lage skumle lyder...

Fredag inneholdt også diverse uteaktiviteter, inkludert litt vaffelspising på terrassen. Etter knipsing av fellesbildet, var det duket for den stooore vannkrigen! Innkjøpte vannpistoler og ikke minst vanngevær kom da godt med!

Bilde av Ågot steker vafler Jeg og Ågot tok oss av vaffelstekingen. Vi var litt sleipe, fordi vi krevde en klem for hver vaffel vi delte ut. Dermed var det noen deltagere som ikke ville ha vafler, mens andre mer enn gjerne ville...

Om kvelden var det festmiddag og leiravslutningsfest. På forhånd var det mye hemmelighetskremmeri om hva som virkelig skulle skje på denne festen. Blant mange andre kåringer, ble leirens kuuuleste leder kåret. Til min store skuffelse, var det Terje og ikke jeg som vant den... ;-(

Vi hadde diskotek med tilhørende dansekonkurranse. Spesielt Lemon Tree av Fool's Garden ble hyppig spilt.

Bilde av Fellesbilde Her er omtrent hele flokken som var med på barneleiren i 1996.

Lørdag var det hjemreisedag. Jeg fulgte Jon Kristian tilbake til Røros. Men da vi skulle fly fra Værnes til Røros, fikk vi først beskjed om at vi måtte bytte fly. Deretter fikk vi beskjed om at det ikke var noe fly til oss i det hele tatt! Etter litt krangling fikk jeg overbevist flyselskapet om at jeg ikke kunne ta et direktefly tilbake til Oslo. Så da ble jeg med bussen til Røros. Den tok tre timer... Siden det ikke var noe fly å ta videre til Oslo, fikk jeg gratis overnatting på Røros, noe jeg ikke var helt misfornøyd med!